حداکثر استفاده از پزشک در یک بار ویزیت

معاینه پزشک

HTML clipboard

حداکثر استفاده از پزشک در یک بار ویزیت


 لطفا تا باز شدن کامل  شکیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب کنید

پزشکان معمولا حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را با هر بیمار سپری می کنند، اما متاسفانه طبق آمار، زمانی که بیماران مطب دکتر را ترک می کنند بطور کامل متوجه دستورات و توصیه های پزشک نشده و یا هنوز سوالاتی در ذهنشان باقی است. از آنجایی که هزینۀ ویزیت پزشکان از یک طرف بالا رفته و از طرف دیگر مشغلۀ روزانه باعث شده تا کمتر سراغ پزشکان را بگیرید، لذا باید بدانید که چطور در یک ویزیت پزشک، نهایت استفاده را ببرید. در اینجا ۲۵ مورد مفید و کاربردی را برای شما آورده ام تا بتوانید در یک بار ویزیت پزشک، حداکثر استفاده را ببرید.

معاینه پزشک

۱ – پزشک مناسب بیماری و یا ناراحتی اکنون خود را بیابید
از دوستان یا اشخاصی که پزشکان را بهتر می شناسند، پرس و جو کنید. اگر وقت کافی دارید ، به بیمارستان بروید و از پرستاران اطلاعات کسب کنید زیرا آنان می دانند که کدام پزشک در تخصص خود بهترین است. حتی می توانید به سایت های مختلف سری بزنید و سوابق و اطلاعاتی درباره پزشکان بدست آورید. سعی کنید نسبت به یک پزشک خاص تعصب نشان ندهید (البته این در مورد بیماریهای مشخص است.)

۲ – بررسی کنید که آیا پزشک بیمۀ شما را قبول می کند یا نه
البته بیشتر پزشکان بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی را قبول می کنند اما در عین حال اگر پزشک مورد علاقه تان، نوع بیمه شما را نپذیرفت نگران نباشید. به دنبال پزشک دیگری بگردید و مطمئن شوید که او بیمۀ شما را قبول می کند.

۳ – هدف خود را از ملاقات با پزشکتان مشخص کنید
می خواهید آزمایش دهید؟ به توصیه های پزشکی احتیاج دارید؟ نوع درمانتان را می خواهید تغییر دهید؟ بطور دقیق بدانید که با چه هدفی می خواهید پیش دکتر بروید. زیرا هدف شما بر نحوه ارتباطتان با پزشک تاثیر بسزایی می گذارد و دکتر پس از آگاهی از مشکلاتتان اقدام می کند. در کل سوالات و مشکلات خود را قبلا در نظر بگیرید.

۴ – از منشی درخواست زمان کافی بکنید
در صورت لزوم ، با بیان علت، از منشی بخواهید که زمان بیشتری را برای شما در نظر بگیرد.

۵ – در زمان مناسب به مطب مراجعه کنید
اگر صبح زود یا دقیقا بعد از ناهار به مطب بروید ، کمتر انتظار می کشید.

۶ – لیست فراهم کنید
لیستی با مضمون داروهای مصرفی تان و مقادیر تجویز شده و یا مکمل های غذایی تان تهیه کنید تا پزشکتان از سوابق مصرف داروی شما بداند و اگر نیاز بود چیز دیگری را تجویز کند.

۷ – تهیه سوابق پزشکی
اگر دکتر متخصصی را برای اولین بار ملاقات می کنید، یک کپی از همه سوابق پزشکی تان و متخصصینی که قبلا به آنها مراجعه می کردید را در اختیار وی قرار دهید.

۸ – سوابق پزشکی اقوام درجه یک را نیز بدانید
از سوابق پزشکی اقوام خونی مثل والدین، برادر و خواهرخود آگاه باشید. زیرا این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا موقعیت سلامتی تان را بهتر در نظر بگیرد و با شناسایی هر مشکلی، قبل از بوجود آمدن علائم بیماری، خطر ابتلا به آن را از بین می برد.

۹ – تلفن همراهتان را خاموش کنید
به جای اینکه وقتتان را با تلفن هدر دهید، به درمان بیماری و توصیه های پزشک فکر کنید.

۱۰ – زمان تعیین شده برای ملاقات را رعایت کنید
سر وقت به مطب بروید تا زمان کافی برای ویزیت داشه باشید. به یاد داشته باشید که پزشکان زمان کافی برای گپ زدن، نالیدن و داستان های طولانی شما را ندارند. در ضمن، اگر اتفاقی باعث شد که پزشک معالجتان به موقع نیاید، شما نباید بیهوده انتظار بکشید، از منشی بخواهید تا وقت دیگری را برای شما در نظر بگیرد.

۱۱ – با همه اعضای خانواده تان به مطب نروید
دکتر قصد ندارد با همسر و فرزندان شما آشنا شود. حتی اگر آنها هم بیمار باشند، نباید همگی باهم وارد مطب شوید!

۱۲ – از پزشک بخواهید دستانش را بشوید
از پزشک بخواهید قبل از اینکه نقاط داخلی بدن از جمله دهان، بینی، گوش و … شما را بررسی کنند دستانش را بشوید. علی رغم توصیه ها، بسیاری از پزشکان و پرستاران، پس از ملاقات با بیماران مختلف دستانشان را نمی شویند ، در نتیجه میکروب ها را از بیماری به بیمار دیگر منتقل می کنند.

۱۳ – حقایق را دریابید
وقتی دکتر به شما می گوید ۵ تا ۱۰ کیلو وزن کم کنید، در حقیقت منظورش اینست که شما ۲۰ کیلو اضافه وزن دارید و باید به فکر خود باشید.

۱۴ – دقیق باشید
به پزشک نگویید مریضم. آنچه را که دقیقا احساس می کنید بگویید. همه چیز را به طور کامل شرح دهید تا دکتر بتواند به بهترین نحو به مشکل شما پی ببرد و توصیه ها و آزمایشات لازم را تجویز کند.

۱۵ – خجالت نکشید و بیش از حد با ادب نباشید
اگر بیماری شما مربوط به بعضی نقاط بدن است، شرم زده نشوید و همه چیز را بطور کامل برای دکتر بیان کنید.

توجه: با عضویت در فید (خوراک) وبلاگ پورعلی.نت حداکثر استفاده را از وقت خود نیز ببرید. همچنین می توانید با اشتراک ایمیلی، مطالب جدید را در ایمیل خود دریافت کنید.

۱۶ – توضیحات بیشتری درخواست کنید
اگر سخنان علمی پزشکتان را نمی فهمید، به او بگویید و از وی بخواهید تا واضح تر صحبت کند و حتی اگر لازم است صحبت هایش را بنویسد. در کل سعی کنید اطلاعات کافی و مورد نیاز خود را کسب کنید.

۱۷ – در باره متخصصین تحقیق کنید
ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که به یک متخصص مراجعه کنید، پس خودتان پرس و جو را شروع کنید و درباره متخصصین مختلف تحقیق کنید. البته هرگز به ۱۱۸ بسنده نکنید. برخی افراد شمارۀ یک متخصص را از ۱۱۸ می گیرند و یک راست سراغ او می روند و برایشان اهمیتی ندارد که او کیست و کجاست.

۱۸ – انواع آزمایشات را یاد بگیرید
اگر دکتر برای تشخیص بیماریتان آزمایشی تجویز می کند، سعی کنید مراحل آزمایش را بیاموزید تا بدانید که چه اتفاقی قرار است بیفتد. همچنین علت آزمایش را از دکتر بپرسید و درباره هزینه ها و انواع آزمایشات نیز اطلاعات کسب کنید.

۱۹ – به پزشکتان بیشتر از اینترنت و مادربزرگ و شکسته بند محل اعتماد کنید
بطور کلی، یک پزشک بیشتر از یک وب سایت می داند. هیچ گاه به دکتر خود نگویید که فلانی اینطور می گوید (!) و اینکه به نظر شما او بهتر می گوید، زیرا اگرچه دیگران می توانند اطلاعات خوبی را در اختیارتان بگذارند ولی هرگز نمی توانند بیماری شما را تشخیص دهند.

۲۰ – تخفیف بگیرید
اگر واقعا بیمارید و مجبورید هزینه های گزافی را متقبل شوید، از دکتر خود بخواهید که به شما تخفیف دهد. برخی پزشکان و بخصوص دندانپزشکان جا برای تخفیف می گذارند. البته قضیۀ تخفیف را در مورد پزشکان عمومی فراموش کنید.

۲۱ – پیگیر نتایج آزمایشتان باشید
بپرسید که نتایج آزمایش چه موقع حاضر می شود و همان روز تماس بگیرید ، اگر حاضر نبود ، روزهای بعد نیز تماس بگیرید تا از نتایج آزمایش آگاه شوید. زیرا ممکن است در بین آن همه شلوغی بیمارستان، نتایج آزمایش گم شده و یا اشتباهی به شخص دیگری داده شود. (از این موارد زیاد بوده است).

۲۲ – به خاطر داشته باشید که پزشکان نیز اشتباه می کنند
پزشکان نیز انسانند، خسته می شوند و احتیاج به استراحت دارند. آنها بی عیب و نقص نیستند و ممکن است اشتباه کنند.

۲۳ – به پزشک خود انرژی بدهید
یک خوش و بش پانزده ثانیه ای می تواند در برخورد پزشک و صرف وقت او با شما تاثیرگذار باشد. امان از افرادی که مثل سیب زمینی وارد مطب شده و مانند سیب زمینی از مطب خارج می شوند.

۲۴ – استرس نداشته باشید
استرس، اعصاب پزشک را خورد می کند. بدانید که پیش پزشکید و او در هر صورت می تواند به شما کمک کند. پس بسیار ریلکس و راحت باشید.

۲۵ – به وسایل آقا یا خانم دکتر دست نزنید
پزشک دوست ندارد شما به وسایل و ابزار کارش دست بزنید. شاید نوعی بی احترامی باشد. مثلا به بادکنک دستگاه فشار خون یا دست نزنید!

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد