برندهايي كه نام كالا شدند: تايد،پفك،اسكاچ،سانديس و...
پولنيوز - حضور و تأثير برخي برندها آنقدر آشكار است كه در فروشگاهها هنوز پس از سالها مشتريان هر دستمال كاغذي را "كلينكس" ميخوانند، براي خريد پودر لباسشويي تقاضاي "تايد" ميكنند، براي خريد مايع ظرفشويي "ريكا" ميخواهند، هر مايع سفيدكننده را "وايتكس" مينامند، به هر كيك چندلايهاي "تيتاپ" ميگويند و "پفك" طلب ميكنند حتي اگر از كارخانه "چيتوز" باشد!
به گزارش پولنيوز، اولين مدل پاپكورن كه وارد ايران شد، مربوط به يك شركت انگليسي بود به اسم چسترفيلد (Chesterfield) و حالا اين محصول در ايران "پف فيل" ناميده ميشود كه شكل مؤدبانهاي از تلفظ عاميانه واژه چسترفيلد است!
از ديگر كاربردهاي خطابي رايج برندها ميتوان از "ماتيك" براي رژ لب، "سامسونت" براي كيف اداري، "اسمارتيز" براي دراژه شكلاتي، "اسكاچ" براي بافته ظرفشويي، "پمپرز" براي پوشك كامل بچه و "كلمن" براي ظروف دردار يا شيردار آب نام برد. به اين فهرست ميتوان اين عناوين را هم افزود: "ليپتون" براي چاي كيسهاي، "پيفپاف" براي اسپري حشرهكش، "سانديس" براي آبميوههاي صنعتي، "پاستيل" براي شيريني ژلاتيني، "پاريزين" براي جوراب نخي زنانه، "دايجستيو" يا "ساقه طلايي" براي بيسكويت سبوسدار، "آلاسكا" براي بستني چوبي يخي، "يخمك" براي بستني يخي، "كيم" براي بستني چوبي شيري با روكش شكلاتي، "اتود" براي مداد نوكي، "نسكافه" براي قهوه فوري، "لي" يا "ليوايز" براي شلوار جين و "گالينا بلانكا" براي عصاره گوشت.
|