چگونه ناخن‌هایتان را سالم و محکم نگه دارید

http://gijali.com/pic/8absv82.jpg

HTML clipboard

چگونه ناخن‌هایتان را سالم و محکم نگه دارید

 


http://www.findinvis.com/pic/Line/j17a.gif


 

 



 لطفا تا باز شدن کامل ایمیل شکیبا باشید

چگونه 
ناخن‌هایتان را سالم و محکم نگه دارید

 

به آناتومی ناخن توجه کنید و درباره حالت‌های ناخن و مراقبت‌های مناسب از آن پی ببرید.

با وجوداینکه ناخن‌های شما کوچک هستند اما نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می‌کنند. تلاش کنید که به خوبی از انگشت‌هایتان مراقبت کنی و با این کارتان بر چالاکی و زبردستیتان بیفزایید. انگشتان همچنین ممکن است که در سلامتی عمومی بدن شما هم اثراتی از خود نشان دهند.
با دقت به ناخن‌هایتان نگاه کنید. آیا آنها محکم و سالم به نظر می‌رسند؟ یا اینکه برامدگی‌ها، تورفتگی‌ها، یا قسمت‌هایی با رنگ و شکل غیر عادی در آن می‌بینید؟ بعضی از حالت‌های غیر عادی ناخن را می‌توان با توجه و مراقبت‌های مناسب به حالت اولیه خود برگرداند در صورتی که بعضی از این علایم نشانگر بیماری هستند که به توجه و مراقبت نیاز دارند.



ساختمان یک ناخن سالم

این توضیح مولفه‌های یک ناخن سالم را نشان دهد:

ناخن‌های شما ساخته شده از لایه‌های روی هم قرار گرفته‌ای از پروتیینی با نام کراتین می‌باشند که این پروتیین در موها و پوست شما هم دیده میشود. هر ناخن قسمت‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که این قسمت‌ها شامل:

صفحه ناخن (NAIL PLATE): صفحه ناخن قسمتی از ناخن شماست که به طور کامل قابل رویت می‌باشد، بخش سختی که وقتی به ناخن‌هایتان نگاه می‌کنید آن قسمت را مشاهده می‌کنید.

قسمت چند لا ناخن (NAIL FOLDS): این قسمت پوستی است که هر کدام از صفحه‌های ناخن شما را در سه طرف تنظیم می‌کند.

بستر ناخن (NAIL BED): بستر ناخن شما پوستی پایین‌تر از صفحه ناخن می‌باشد. سلولها در پایه ناخن شما، ناخن انگشتان دست یا پا را ایجاد می‌کنند و مسئول نگه داشتن صفحه ناخن می‌شوند.

پوست (CUTICLE): پوست شما بافتی است که صفحه ناخن‌تان را در پایه ناخن روی هم قرار می‌دهد. این قسمت، از سلول‌های جدید کراتین که به آرامی ازقسمت بستر ناخن نمایان میشوند، محافظت می‌کنند.
لانولا (LUNULA): لانولا یک شکل هلالی نسبتا سفید می‌باشد که در پایه ناخنتان در قسمت تحتانی صفحه قرار دارد.


ناخن‌های شما از ناحیه‌ای در زیر پوستتان (MATRIX) که جای آن در پایه ناخن می‌باشد، رشد می‌کنند. زمانی که سلول‌های جدید رشد میکنند، سلول‌های قدیمی‌تر سخت و فشرده‌تر می‌شوند تا جایی که از سر انگشتان بیرون می‌زنند.
ناخن‌ها در یک روز در حدود یک دهم میلیمتر رشد می‌کنند به این معنی که در حدود چهارتا شش ماه طول میکشد تا یک ناخن به طور کامل از نو ساخته شود. ناخن انگشتان پا ممکن است با سرعت نسبتا کمتری نسبت به ناخن‌های دست رشد کنند. ناخن‌های سالم، نرم هستند بدون اینکه برامدگی یا خراشی روی آنها دیده شود. آنها دارای رنگ و استحکام یکسان هستند و بدون لکه یا رنگ پریدگی می‌باشند.

حالتهای ناخن معمولی: علایم را بخوانید

بعضی از حالتهای ناخن بی‌ضرر هستند این حالات شامل برامدگی‌های عمودی که بیشتر با افزایش سن دیده می‌شوند و خطوط یا لکه‌های سفید رنگ می‌باشند. لکه‌ها معمولا در نتیجه آسیب رسیدن به صفحه ناخن یا بستر ناخن صورت می‌گیرد. در زمانی که این لکه‌های سفید گسترده میشوند، میتوانند نشانگر بیماری باشند.
حالتهای دیگری نیز در ناخن وجود دارد که نشانه‌هایی از بیماریست. برای مثال، تغییر رنگ ناخن به رنگ زرد، ممکن است که نشات گرفته از یک بیماری تنفسی مثل برنشیت مزمن، یا از تورم دستان شما (LYMPHEDEMA) یا از مخمر یا عفونت باکتریایی در زیر ناخن‌ها ‌باشد.

اگر ناخنتان از بستر ناخن عقب‌نشینی کرد، می‌تواند نشانگر پسوریازیس (PSORIASIS) یا حساسیت به نوعی دارو باشد. فرورفتگی‌هاییکه در اطراف ناخن‌هایتان می‌بینید این فرورفتگی‌ها که به خطوط کلاه کج (BEAU LINES) معروف هستند، زمانی که رشد، در ناحیه‌ای در زیر پوست متوقف میشود، ظاهر میگردند. این مورد ممکن است به دلیل آسیب یا بیماری شدید رخ دهد.

اگر مشکلی در ناخن‌هایتان دارید که شبیه به علایمی است که گفته شد، به پزشکتان مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند. معاینه پزشک معمولا شامل دیدن ناخن‌ها به همراه انجام آزمایش در جهت تجویز دارو می‌شود.  


برامدگی‌های عمودی ناخن که از پوست تا نوک ناخن امتداد دارند، معمولا شایع هستند. این برامدگی‌ها به طور تیپیک با بالا رفتن سن برجسته‌تر می‌شوند. برآمدگی‌های عمودی نشانگر بیماری خطرناکی نیستند.

مراقبت از سر(نوک) ناخن‌ها

هیچ محصول مراقبت از ناخنی وجود ندارد که به تنهایی از ناخن‌هایتان محافظت کند. اما پیروی کردن از این رهنمون‌های ساده میتواند به شما کمک کند تا کاری کنید که ناخن‌هایتان به بهترین شکل ممکن دیده شوند.

از ناخن‌هایتان سوء استفاده نکنید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی ناخن، از آنها برای برداشتن، فشار آوردن و کنکاش کردن در چیزها استفاده نکنید.

ناخن‌هایتان را با دندان گاز نگیرید و پوست کنار آن را نخورید. این عادت‌های بد به بستر ناخن آسیب شدید وارد میکند. حتی یک برش کوچک در کنار ناخن شما میتواند به باکتری‌ها یا قارچها فرصت وارد شدن دهند و باعث عفونت (paronychia) گردند. چون ناخن‌های شما به کندی رشد می‌کنند، یک ناخن آسیب دیده، آثار یک آسیب را برای مدت‌ها در خود نگاه می‌دارد.

از ناخن‌هایتان محافظت کنید. در هنگام استفاده از صابون و آب برای مدت طولانی و یا استفاده از مواد شیمیایی حتما دستکش‌های لاستیکی با رگه‌های نخی بپوشید.
مرتب به نظافت ناخن‌هایتان بپردازید. ناخن‌هایتان را آراسته کنید و مرتب زیر آن را تمیز کنید. از یک تیزبر یا قیجی تیز استفاده کنید. و از یک سوهان سنباده‌ای برای صاف کردن لبه‌های تیز بهره جویید. هرگز ناخن را از ریشه نچینید.
با کرم آن را مرطوب کنید. ناخن‌ها هم مانند پوست بدن نیاز به کرم دارند. زمانی هم که به روی دست‌تان لوسیون میمالید حتما روی ناخن‌ها هم بزنید، مخصوصا بعد از کوتاه کردن و صیقل دادن ناخن از لوسیون استفاده کنید.
 

توجه مخصوص: مانیکور کردن و ناخن‌های ضعیف و کم استحکام

اگر شما به مانیکورها اعتماد دارید که به شما ناخن‌هایی با شکل و شمایل زیبا ارایه می‌دهد، سخت در اشتباه هستید. پوست خود را تغییر ندهید. این کار میتواند به عفونت ناخن منجر شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که تکنسین ناخن شما تمامی وسایلی را که استفاده میکند، ضد عفونی کرده باشد. استفاده از وسایل استرلیزه نشده، باعث انتقال عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت ب یا زگیل‌ها می‌شود.

با اندکی کار کردن روی ناخن‌های ضعیف و شکننده، می‌توان در جهت محکم کردن آن گام برداشت. نکات زیر می‌تواند در محافظت از آنها شما را یاری دهد تا ناخن‌هایتان از آن حالت شکنندگی و سستی خارج شوند.

ناخن‌هایتان را کوتاه، به شکل مربعی، و در قسمت بالا نسبتا مدور نگه دارید. بعد از هر حمام یا بعد از اینکه دست به مدت پانزده دقیقه در حمام روغن و زیر آب بود ناخن‌های شکننده را پیرایش کنید. سپس از مرطوب کننده (کرم) استفاده کنید.

زمانی که می‌خواهید بخوابید، با استفاده از کرم، پوست و ناخن‌های دست را ماساژ دهید و سپس آن را با دستکش کتانی بپوشانید.

از یک سفت کننده یا مستحکم کننده ناخن استفاده کنید. اما استفاده از محصولاتی که در ترکیباتشان سولفو آمید تلوئن (toluene sulfonamide ) یا فرم آلدهید (formaldehyde) به کار برده شده، بپرهیزید. این مواد شیمیایی می‌تواند باعث قرمزی و سوزش پوست گردد.

از مواد رنگ‌بر (استون) بیشتر از دو بار در ماه استفاده نکنید. به جای آن نحوه براق کردن و آراستن ناخن‌ها را تغییر دهید. زمانی که شما به یک ماده برای از بین بردن رنگ روی ناخن نیاز دارید، از آن نوع موادی که در ترکیب آن از ماده شیمیایی استون استفاده شده اجتناب کنید که استفاده از آن باعث خشک شدن ناخن‌ها می‌شود.
ترک‌ها و چاک‌های موجود را با چسب ناخن یا پالیش تمیز مرمت کنید.
تغییراتی در رژیم غذایی که به طور فرضی باعث مستحکم کردن ناخن بشود، هیچگونه نتیجه‌ای را به دنبال ندارد. اضافه کردن پروتیین یا کلسیم به رژیم غذایی باعث افزایش استحکام ناخن نمی‌شود مگر اینکه دارای کمبود پروتیین باشید. و مشابه آن فرو بردن ناخن در ژلاتین هم هیچ تاثیری در استحکام ناخن ندارد.
به سادگی می‌توان مراقبت از ناخن‌ها را نادیده گرفت اما یک مراقبت خیلی کم اما اساسی می‌تواند باعث داشتن ناخن‌های سالم برای مدت طولانی شود. 

 

     
 

 

 

 
     

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد